onsdag 1. juli 2009

Matrostøy











Kilde: Wikipedia
Jeg så nettopp en film om Cocco Chanel på dansk tv, og ble inspirert av hennes matroskrager til å lage dette innlegget. Jeg har alltid likt matrostøy. Det er noe klassisk og friskt over stilen. Jeg hadde matroskjole da jeg var barn, med foldeskjørt og fløyte. Den klippet moren min etterhvert bort, fordi den laget en grusom høy lyd.
Datteren min hadde hvit matroskjole og barnebarnet hadde en mørkblådress fra svenske Eklöw.
De øverste bildene er fra nettbutikken http://www.barnigjen.no/ under vintagetøy. Vi har ofte matrostøy i butikken, men det er populært, så det forsvinner fort.
Det nederste bilde er et maleri fra 1846 av den da 5 årige prins Edward, senere kong Edward VII av England (UK). Matrosdressen som uniform har røtter tilbake helt fra 1600 tallet. Før 1850 var barneklærne kopi av voksent tøy, med korsett for små barn hos overklassen. Ny viten om sykdommer og helse førte til at barna skulle ha ledigere klær. Datidens designere brukte uniformer og arbeidsklær som inspirasjon til utforming av barnas klær, og det overklassen brukte ble mote for almuen.




1 kommentar:

  1. Tenk om du hadde hørt på dine studentvenner og forkastet den nydelige spisestuen da!!
    Har de sett den nå i det siste eller? De fleste ville blitt grønne av misunnelse!!
    Lekre barneklær igjen..Skal si du er et oppkomme av skjønne ting til de små og matrosklær er supersøte på de små!
    Ser at dere også skal til Danmark i ferien. Jeg elsker det landet og vi har feriert der i mange år på forskjellige steder. Nydelige strender, herlig mat, gøy å titte i matbutikkene og kjøpe økologiske matvarer til lavere priser enn her hjemme. Dessuten kryr det jo av lokale loppiser og jeg gjør alltid noen gode funn. Blir spennende å høre hvordan dere har hatt det..Vi tar først en natt i København med påfølgende loppemarked på Fredriksberg før vi kjører ned til Marielyst som ligger helt på sydspissen av Falster.
    Her er det også sinnsykt varmt og jeg tåler ikke varmen særlig bra så jeg må innrømme at jeg lengter til litt lavere temperaturer snart. Hodet funker liksom ikke i varmen..
    I Son er dere i hvertfall ved sjøen og det er så nydelig der at jeg er litt misunnelig.
    Var der for noen uker siden men det var i begravelse og etterpå var det samling på Son kro. Fikk noen glimt av min barndoms tilholdssted før vi reiste hjem.
    Nydelig er det der..
    Ha en fortsatt fin sommerkveld både du og Marie og stoffgalskapen vår får vi bare leve med haha!! Liker å være litt gal jeg! Bedre enn å være A4, ikke sant? :D
    Klemmer fra et glohett hus ved bekken :))

    SvarSlett