tirsdag 28. september 2010

Gamle skatter


Når jeg arbeider med design av nye strikkemodeller, bestiller jeg ofte gamle bøker fra Nasjonalbiblioteket. Dette er vår felles kulturarv og alle kan låne bøker der. Mitt lokale bibliotek er svært hjelpsomme. Noen ganger kommer jeg over kuriositeter. Boka ovenfor gir beskrivelser av hvordan man syr alt fra uniformer til Lottedrakter. Legg merke til strikketøyet til jenta på tegningen. Jammen har det ikke lurt seg inn en H for kong Håkon mellom maskene. En kjær måte å lure "Herrefolket" på og å styrke samholdet blant befolkningen på. Boka er utgitt i 1940.


En skjønn, liten bok fra 1936. Jeg elsker den tidens grafiske uttrykk. Boka proklamerer at baby skal ha lys og luft og ikke tunge, gammeldagse og upraktiske klær.


Nydelig strikkekjole i "Havskum" mønster fra tidlig 50-tall.


Lille frøken elegant fra slutten av 40-tallet. Bedårende liten skapning.




En søt kanin som man kan strikke. Jeg bruker aldri disse oppskriftene, men jeg lar meg ofte inspirere av "ånden" i disse gamle bøkene. Tenk så mange timer som ble lagt ned i produksjon av baby og barnetøy den gangen. Det var ikke bare å stikke bort på HM og shoppe vilt og uhemmet. Skulle man ha noe fint, måtte man lage det selv.



2 kommentarer:

  1. Jeg elsker slike gamle strikke- og hekle blader:DDDD Har lånt noen av min mor, og holder på å strikke julegaver til barnebarna etter oppskrifter fra 1946:DDDDDDD I fjor strikket jeg Marius-gensere til de to barnebarna jeg hadde da, i økologisk plantefarget Merinoull:DDDD I år har det vært 100 % økning på barnebarnfronten, så i år blir det luer på både store og små:DDDDD klemz

    SvarSlett
  2. Jeg å elsker å titte i de gamle håndarbeidebøkene, leser alt jeg kommer over.
    Ha en fin dag,klem.

    SvarSlett