onsdag 16. mai 2012

Mindreverdig?




Det øverste bildet viser produksjon av norske bunader i Kina. Er dette helt forkastelig? Blir bunaden mindre verd om den er laget i Kina? Jeg regner jo selvfølgelig med at materialene er fullverdige og sømmen perfekt.
Jeg har utfordret meg selv på denne problemstillingen i hele dag. Litt i slekt med mitt forrige innlegg om Designers Revolt.
Hvis en kineser som er bosatt i Norge syr seg en bunad selv, er den da mindre verd? Eller en amerikaner, en danske eller en svenske? Jeg bare spør, men som kjent kan en dåre spørre mer enn 10 vise kan svare.
Jeg mener selvfølgelig ikke juks som Rolex ur produsert i Østen og solgt som ekte vare. Det er straffbart og helt forkastelig, men hvis man spiller med åpne kort og ikke skjuler produsjonsland.
Hva mener dere?

8 kommentarer:

  1. Er den håndbrodert, så er den håndbrodert. Uansett hvem som broderer, om det er kineser bosatt i Oslo eller i Kina.
    Ha en koselig 17 mai-dag :)

    SvarSlett
  2. Helt ok bare lønningen til personen er iorden og ligeværdig.
    Knus og god 17. maj

    SvarSlett
  3. Alle kan brodere selv!
    Helt i orden!
    Det noen ergrer seg over, er vel at det gjøres billigere i Kina...

    SvarSlett
  4. Jeg har tenkt litt på det samme i det siste.
    En bunad skal jo aller helst være sydd av Mormor. Men mormorer som syr bunad vokser ikke på trær lenger. Så da må vi kanskje kompromisse? -Eller lære oss broderi og gjøre jobben sjøl?

    SvarSlett
  5. Jeg tenker også mye på dette, og har blogget en del om emnet. Det som bekymrer meg mest er ikke nødvendigvis det at bunadene broderes i utlandet, men det at vi ukritisk sender så mye ut av landet og gradvis mister kunnskap her hjemme. Vi er ikke så mange igjen som broderer og monterer bunader her i Norge, og hva vil skje etter hvert? Om en generasjon er kanskje all kunnskap borte, og da vil det koste mye, både tid og penger, å etablere denne kunnskapen igjen.

    SvarSlett