lørdag 11. september 2010

DIY bukser leksjon nr. 1


Her kommer første leksjon i DIY søm av bukser. Mønsteret er selvfølgelig fra boken Barn Igjen.
Det er det samme mønsteret som brukes til buksene i nettbutikken. De er godt utprøvet og passer både for slanke og litt mer runde barn., men du kan selvfølgelig bruke et annet mønster for å følge min DIY. Først må du tegne mønsteret ut på matpapir. Jeg bruker matpapir for det holder lenger enn silkepapir. Som dere ser, bruker jeg ikke mye sømrom fordi jeg syr alle sømmene med overlocker. Har du ikke overlocker, klipper du 1 cm. sømrom. Jeg har lest på noen blogger at mine bukser er store, men klipper du for stort sømrom utgjør det ganske mye på vidden og lengden. Disse buksene er i deilig, myk cordfløyel og da må forstykkene og bakstykkene klippes i samme retning for å ungå farveforskjell. Det samme gjelder for lommene.

Du trenger skråbånd i passende farger. Lommene er klippet uten sømrom oppe og nede i lommeåpningen, kun 0.5 cm til sidesømmen og 1 cm helt øverst mot linningen.

Her har jeg klippet linninger og ribbekanter til buksebena. Linningen klippes 30% mindre enn buksevidden i livet og 20 cm høy. Ribbekanten klippes 10 cm. bred og varierende etter størrelsen, ca 50 % mindre enn benvidde. Strikken klippes 5 cm mindre en livvidden.
Tør ikke love når neste leksjon kommer, men jeg skal prøve å få det til i løpet av noen dager.


3 kommentarer:

  1. Du e så god som deler!!!

    Blir hoppende glad for kvar ny DIY :o)

    Ha ei finfin helg videre!

    SvarSlett
  2. Helt enig med Namaste! Elsker dine DIY! Jeg har jo boken din, og har lenge hatt planer om å lage en sånn bukse til minstemann. Nå får jeg endelig sparket til å komme i gang:-)

    Ha en fortsatt god helg!

    Klem

    SvarSlett
  3. Hei
    Tror jeg må få kjøpt den boken din :)
    Er jo morro å sy litt til barnebarna mine.
    Koslig at du vil dele med oss.
    Klem.

    SvarSlett