fredag 17. september 2010

DIY bukser leksjon nr. 2

Det første du skal gjøre etter at du har klippet buksa, er å sy lommene ferdig. Jeg kanter med skråbånd og jeg har funnet på noe lurt. For å være sikker på at det ikke sklir ut og at jeg treffer beggen sidene av skråbåndet når jeg syr, presser jeg skråbåndet dobbelt, men slik at jeg ser 1 mm av den andre siden og da er jeg sikker på å få med begge lagene i en søm.

Nå skal du sy skråbåndet rundt lommene. Jeg syr det i en søm, men det krever øvelse og god presisjon. Du kan også sy båndet i "bretten" og brette rundt og sy fast. Vil du se bedre, kan du klikke på bildene da forstørrer du dem. Press godt når du har sydd. Pressing er viktig for et proft resultat.


Nå nåler du lommene fast til forbuksa. Det er lurt å nåle tett på cordfløyel så ikke det sklir.

Nå syr du lommene fast til buksa. Husk å la lommeåpningen stå åpen. Prøv om du greier å sy i samme søm som skråbåndet er sydd fast med. Synes du det blir alt for vanskelig med lommene, blir buksa fin uten lommer, også, så kan du heller sy lommer når du har fått litt mer trening. Som alt annet her i livet, øvelse gjør mester. (Uff, nå var jeg veldig pedagog).



Så legger du bakbuksa med retten opp og forbuksa med retten ned. Fest godt med nåler og sy med overlock. Har du ikke overlock, syr du en rettsøm med 1 cm sømrom. Når du har gjort det, renklipper du sømmen og kaster over med zig-zag søm. Nå er det vanskeligste faktisk gjort. Resten er bare plankekjøring. Neste leksjon kommer om noen dager.
Og tusen takk til snille Barbro for de fine stoffene. En overraskelse kommer i posten til deg.



17 kommentarer:

  1. Skal bare få unna et par bestillinger til, så skal jeg sy et par bukser. Veldig inspirerende, og kjekt å se hvordan proffene gjør det:-)

    Supert at stoffene har kommet fram. Håper det var noe du kunne bruke:-)

    Ønsker deg en riktig god helg!

    Klem

    SvarSlett
  2. Hei. Moro å se "live bilder" av buksene.
    Jeg startet faktisk min sy karriere etter å ha kjøpt boken din. For meg som ikke har sydd noe særlig før er dette en flott bok med gode bilder, gode beskrivelser og mønstre. Supert!

    Jeg har også gått til innkjøp av en overlock maskin..... Den er fremdeles litt vanskelig å betjene, men som du sier øvelse gjør mester. Men syr du kun med overlock og ikke vanlig søm i tillegg?

    Mvh Tonje

    SvarSlett